2013. március 2.-i Küldöttgyűlése
Állásfoglalás a beterjesztett /T.7979.Fttv./
földforgalmi törvénytervezetről és a kapcsolódó törvényekről:
az üzemszabályozási törvény, a törvény a családi gazdaságokról és a szövetkezésről
Kapcsolt nyilvántartások, Ptk, Btk, stb.
az üzemszabályozási törvény, a törvény a családi gazdaságokról és a szövetkezésről
Kapcsolt nyilvántartások, Ptk, Btk, stb.
Bevezetőként
A Gazdatanácsok Szövetsége
(továbbiakban: Szövetség) határozottan elutasítja az "agrárkamarai
választásnak" nevezett eljárást és eredményét és az ezzel kialakult
agrárkamarai helyzetet és új választás kiírását követeli. Felszólítja a
Vidékfejlesztési Minisztériumot, hogy azonnali hatállyal semmisítse meg a
választás eredményét. Amennyiben ezt nem teszi meg, a Gazdatanácsok
Szövetsége szoros határidőn belül egy saját, kis, közepes és családi
gazdálkodók érdekképviseletét szolgáló kamara megalapításáról dönt és
kezdeményez lépéseket.
A Küldöttgyűlés ismételten felszólítja a Nemzeti Földalapkezelő Szervezetet (NFA) felügyelő „Vidékfejlesztési Minisztériumot, a kormányt, hogy a törvényesség helyreállítása érdekében azonnal állítsa le és vonja vissza az NFA kormányprogrammal és a vidék, a helyi gazdák érdekeivel ellentétes pályázati rendszerét (feltétel-, pontozás-, elbírálás-, …) és az azzal létrejött eddigi összes földbérleti szerződést.” Követeljük az NFA törvénytelen és átláthatatlan „pályáztatási rendszerének” azonnali beszüntetését, az eddig megkötött szerződésekkel érintett földek bérleti szerződéssel történő átmeneti hasznosítását a helyi gazdák, családi gazdálkodók közreműködésével.
Követeljük az érintett földterületek egyedi megbízási
szerződésben („kényszerhasznosítás”) helyi kis- és közepes családi gazdaságok
kezelésébe helyezését mindaddig, míg a jogosultság felülvizsgálata megtörténik.
Az ún. „kényszerhasznosítás”
alapmodellje a helyi közbirtokosság megteremtése legyen, azaz vissza kell
állítani a közbirtokosságot. Ahol nincs erre a célra rendelkezésre álló állami
földterület, ott cserék biztosításával, teljes kártalanítással kell a szükséges
földalapot biztosítani. A Földforgalmi törvénytervezetben megnevezett
„kényszerhasznosítás”-ra tervezett föld igénybevételével meg kell teremteni a
jogi lehetőségét annak, hogy a „kényszerhasznosításra” kerülő földterületek az
alanyi joggal megalakult – az önkormányzatokkal együttműködő és a jegyző által
törvényesen felügyelt – helyi Gazdatanácsok, földbizottságok kezelésébe kerüljenek.
Mindeközben a földbérletre jogosultak
részére a bérleti szerződést legfeljebb 2020-ig szükséges módosítani. Ezt a
szabályt az összes, államtól bérelt területre alkalmazni kell, amíg a jelenlegi
szabályrendszer alapján végzett beruházások a bérletet szükségessé teszik. Mind
a pályáztatás, mind az elnyert pályázatok
feltételeinek teljesítése, felülvizsgálata társadalmi ellenőrzés és teljes
nyilvánosság előtt történhet csak, mivel az államalkotó közösség
tulajdonáról van szó.
A Küldöttgyűlés sajnálattal
állapította meg, hogy a Vidékfejlesztési Minisztérium a valóban kis- és közepes
és családi gazdálkodókat képviselő és a legkisebb településekről kiindulva
alulról szerveződő gazdaszövetségeket, a kistelepülések képviselőivel együtt,
ki akarja rekeszteni a termőföld sorsával kapcsolatos minden tanácskozásból. A
valóban gazdákból álló képviseletek (pl. Gazdatanácsok Szövetsége, Gazdálkodó
Családok Szövetsége) helyett nem gazdálkodó, meghatározhatatlan tagsági alappal
rendelkező szerveződésekkel kívánja elfogadhatóvá (legitimmé) tenni földtörvény
tervezetének esetleges módosításait. Sőt, a Vidékfejlesztési Miniszter által
meghívott ún. civil szervezetek képviselői – figyelmeztetésünk ellenére – több
mint két tucat „ál-gazdatanácsot” (köztük a Küldöttgyűlés által határozottan
elutasított „megyei gazdatanács”-ként megnevezettet is) szerepeltettek az
aláírók között. Holott a hozzánk folyamatosan érkező válaszlevelekből kiderül,
hogy többségük esetében még a helyi polgármesterek sem hallottak létezésükről,
ami merőben ellentétes a Gazdatanácsokra vonatkozó eredeti, 2012. december 1.-i
Kajászói Nagygyűlés és minden későbbi állásfoglalással és felhívással.
Követeljük, hogy az Alaptörvény módosításával a családi
gazdaságokról és a szövetkezésről alkotott törvény kerüljön be az „integrált
mezőgazdasági termelésszervezés” helyett. A Szövetség ezért külön tiltakozást
fogalmazott meg a társadalmi vita lehetőségét is messze kizáró módon
beterjesztett és továbbra is előterjeszteni kívánt földforgalmi,
üzemszabályozási és különösen az "integrációs" törvénytervezetekkel
kapcsolatban. A Gazdatanácsok Szövetség megismétli, hogy a leghatározottabban „elutasítja
’az integrált mezőgazdasági termelésszervezésre’ vonatkozó rendelkezések
szerepeltetését törvényekben, rendeletekben, helyette a családi gazdaságokra és
a szövetkezetekre érvényes szabályok meghatározását tartja szükségesnek"
és az alábbi határozatában fogalmazza meg álláspontját.
Állásfoglalás a
földforgalmi, földvédelmi, üzemszabályozási és szövetkezési törvényekről
A földforgalmi törvénytervezet a törvényességnek csak oly
módon tehet eleget, ha lemond a földforgalom diszkriminatív rendezéséről és
bármely kül- és belföldi, magán- és jogi személy földműves részére azonos
nagyságú föld tulajdonának megszerzését, vagy földbérletét engedélyezi, az
egyes üzemtípusok eltérő mértékű, indokolt földszükségletét pedig a
szektoregyenlőségre épülő üzemszabályozási törvény megalkotásánál az
Aranykorona értékkel együtt szabályozza.
A jogállami törvényalkotó a közösségi jogot
nem veheti át kettős mércével: az egész társadalom tőkeuralmi alávetését a
közösségi jog önvédelmi eszköztárával kell ellensúlyozni.
Fentieken
túlmenően a törvényhozók figyelmébe
ajánljuk a következőket, melyek a
-
földtulajdon,
- földhasználat,
- földhasználat,
-
földvédelem
szerkezetileg világos,
egyértelmű tagolásában szükséges a szabályozást megalkotni.
1.
Vissza kell állítani az állam alkotmányos
önrendelkezését a területét alkotó teljes földalap felett annak tulajdoni
formájától függetlenül.
a.
Az ország teljes földvagyonáról rendelkeznie kell oly
módon, hogy azt megőrizze és rendeltetésszerű használatot biztosítson
mindazoknak, akik ebből kívánnak megélni, biztosítani a föld termőképességét, az élhető vidék
megőrzését.
b.
Az államnak ki kell zárnia a földviszonyokból a
globális agrártőke spekulatív földtulajdonszerzését, meg kell gátolnia a hazai
és külföldi földtulajdoni és földhasználati monopóliumok létrejöttét
c.
Fenti szabályozásnak biztosítania kell az ország
polgárai számára egészséges és elégséges élelem megtermelését.
2.
Biztosítani kell a világ számos országában már
alkalmazott földhasználatot mind belföldi, mind külföldi beruházóknak
meghatározott időre a helyi Gazdatanácsok, földbizottságok egyetértési jogával.
3.
A földhasználat minden szereplője egyértelmű
meghatározással szerepelhet törvényben: a sorrendben a helyben már legalább 5
éve élő, mezőgazdasági tevékenységet folytató természetes személyt elsősorban a
fiatal gazdák földhöz juttatása követheti.
4.
Miután a mezőgazdasági földek aránya rohamosan romlik
az egyéb célokra felhasznált földvagyonban, a megalkotott szabályoknak meg kell
akadályozni a további romlást, a rekultiváció kötelezettségét.
5.
Elutasítjuk a vállalkozói haszonbérlet fogalmának és
gyakorlatának jogrendbe történő bevezetését.
6.
A birtokszerkezetben folyamatosan, de legfeljebb 2020-ig
fel kell számolni a nagybirtok mai túlsúlyát, legyen az üzem fenntartója akár
külföldi, akár belföldi, illetve függetlenül attól, hogy az üzem
földtulajdonon, avagy földhasználati jogcímen alapul.
7.
Törvénybe kell foglalni azokat az alapfogalmakat, melyek
alkalmazása meghatározza a jövő mezőgazdaságának sikerességét, illetve
természetes korlátot szab újabb nagyüzemek kialakulásának, egyben elősegíti az
elaprózódott parcellák felszámolását. Az üzemszabályozási törvényben kell biztosítani
a gazdasági szabályozóknak és a jognak, hogy a föld a helyi közösségek
birtokába és rendelkezése alá kerüljön. A földet művelők kiválasztásakor a
helytől való távolságon belüli életvitel követelménye mindaddig elsődleges,
távolabbi pályázókat kizáró szempont legyen, amíg van hely közelben alkalmas
pályázó. Ahol
-
helyben lakó gazda az, aki legalább 5 éve
valóban a településen él és élethivatásszerűen tartja fenn gazdaságát, melyben
a mezőgazdasági tevékenység meghatározó.
-
helyben lakó alkalmas gazda hiányában a
szomszédos település, kistérség, továbblépve, térség, továbblépve ország
területén életvitelszerűen lakó gazda mindaddig előnyt élvezzen a távolabbi
vállalkozókkal szemben, amíg van alkalmas és vállalkozó közelebbi, hazai
jelölt.
-
sem tulajdon-, sem földhasználati jogosultságot
nem szerezhet jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező más
szervezet a településen mindaddig, amíg ott olyan, legalább 5 éve ott élő,
mezőgazdasági tevékenységet folytató természetes személy él, akinek
birtokszerzése nem ütközik az általános szabályozásba, azaz igényt tarthat
földre.
-
a szabad földeket elsősorban fiatal gazdák
földhöz juttatására kell igénybe venni.
-
birtokméret nem jelenthet kasztrendszert az
adózási formák szerint.
8.
Mindezen szabályok alkalmazásában egyetértési jogot
követelünk a Gazdatanácsok Szövetsége alapelveiben rögzített alanyi joggal, avagy
azzal egyenértékű módón szerveződő Gazdatanácsok helyi gazdaképviseletek
számára.
Kelt: Székesfehérvárott, 2013. március 9-én a 2013. március
2.-i Gazdatanácsok Szövetsége Küldöttgyűlésének megbízásából.
Dr. Boór Ferenc sk. Tamási Béláné sk.
Gazdatanácsok Szövetsége titkára Gazdatanácsok Szövetsége Jogi Képviselője
Összefogás a Magyar Földért és Vidékért Egyesület elnöke
Gazdatanácsok Szövetsége titkára Gazdatanácsok Szövetsége Jogi Képviselője
Összefogás a Magyar Földért és Vidékért Egyesület elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése